Poradnik: jak uruchomić sprzedaż produktów cyfrowych w Comarch e-Sklep?
lip 01, 2025Wprowadzenie funkcji sprzedaży produktów cyfrowych w Comarch e-Sklep to zmiana, na którą wielu sprzedawców czekało od dawna. Możliwość pełnej automatyzacji procesu – od zakupu towaru do natychmiastowej wysyłki zaraz po zaksięgowaniu wpłaty, to bez wątpienia duże udogodnienie dla obsługi sklepu i nowe możliwości dla biznesu.
Czym jest produkt cyfrowy?
Produkt cyfrowy to wytwór niematerialny, który jest dostarczany, użytkowany i często również rozwijany w środowisku cyfrowym, zazwyczaj za pośrednictwem Internetu lub innych technologii informacyjnych. Może przyjmować różne formy, takie jak oprogramowanie, aplikacje mobilne, e-booki, kursy online czy pliki multimedialne.
Produkty cyfrowe mają także odmienną od produktów fizycznych charakterystykę sprzedaży, co widać wyraźnie w ich szczególnym procesie zakupowym.
Cecha produktu cyfrowego | Charakterystyka |
---|---|
Czym jest? | Produkt w formie pliku lub linku, dostarczany elektronicznie (np. e-book, kurs online, grafika). |
Dostawa | Automatyczna wysyłka e-mailem z linkiem od razu po opłaceniu zamówienia. |
Magazyn | Nie ma formy fizycznej, więc nie wymaga magazynu i kontroli stanów magazynowych. |
Realizacja | Natychmiastowa i w pełni zautomatyzowana. |
Płatności | Tylko płatności online (np. przelewy natychmiastowe, BLIK, płatność kartą). |
Zwroty | Prawo do zwrotu może być wyłączone po wyrażeniu przez klienta zgody na dostarczenie treści przed upływem terminu na odstąpienie. |
Jak skonfigurować Comarch e-Sklep do sprzedaży produktów cyfrowych?
Zanim rozpoczniesz sprzedaż produktów cyfrowych w sklepie, musisz:
- dodać produkty typu „cyfrowe”,
- aktywować szybkie płatności online (jeśli Twój sklep jeszcze ich nie obsługuje),
- aktywować nowy typ dostawy: wysyłkę elektroniczną,
- określić politykę reklamacyjną dla produktów cyfrowych i włączyć odpowiednie zgody formalne.
Konfiguracja towarów w panelu administracyjnym
Każdy produkt, który dodajesz do e-Sklepu z poziomu systemu Comarch ERP, jest domyślnie fizyczny. Aby zmienić typ towaru na cyfrowy:
- Przejdź do edycji produktu, a w sekcji Dane podstawowe zmień typ (możesz to także zrobić masowo dla wielu produktów jednocześnie z poziomu listy towarów).
- Dodaj link z zawartością do sprzedawanego towaru. Po zmianie typu pojawia się nowe pole, w które należy wkleić link, który ma otrzymać klient, aby mógł pobrać swój towar.

Na liście towarów w panelu e-Sklep dodano nowy filtr „Typ towaru” (z pomocą którego szybko zawęzisz listę towarów do produktów fizycznych lub cyfrowych) oraz umożliwiono wciągnięcie do widoku kolumny o tej samej nazwie umożliwiając tym posortowanie asortymentu wg typu.

Płatności natychmiastowe i wysyłka elektroniczna
Warunkiem koniecznym do uruchomienia sprzedaży produktów cyfrowych jest aktywacja płatności online – czy to w formie integracji z bramką płatności czy płatności kartą, oraz włączenie formy dostawy „Wysyłka elektroniczna”.
Po aktywacji tych dwóch właściwości możliwa jest pełna automatyzacja procesu sprzedaży, tak że poza reklamacjami nie wymaga on udziału obsługi sklepu.

Wyłączenie prawa do zwrotu produktów cyfrowych
Skoro jesteśmy przy reklamacjach – istnieje możliwość legalnego wyłączenia prawa do zwrotu, które w odniesieniu do produktów fizycznych daje możliwość odesłania zakupionego towaru w przeciągu 14 dni bez podania przyczyny.
Zwrot nie przysługuje, jeśli klient świadomie zgodzi się na utratę tego prawa, ale jedynie pod warunkiem, że otrzymaliśmy od klienta wyraźną zgodę na dostarczenie treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy. W tym celu należy w panelu administracyjnym włączyć gotową zgodę (Ustawienia > Treści formalne > Zgody: „Rezygnacja z odstąpienia od umowy dla towarów cyfrowych”).
Co do samych reklamacji warto określić jasno regulamin sprzedaży i politykę reklamacyjną dla towarów cyfrowych, na wypadek uszkodzonych plików, niezgodności oprogramowania, awarii lub innych sytuacji nieprzewidzianych.
Komunikacja w procesie sprzedażowym
Comarch e-Sklep automatycznie wysyła do klienta wiadomość z linkiem do pobrania pliku zaraz po zaksięgowaniu płatności. Treść tej wiadomości możesz edytować i dostosować do stylu komunikacji w swoim e-Sklepie. (Ustawienia > Treści formalne > Wysyłka e-mail i SMS → Zamówienia)
Detale na marginesie
Na koniec warto wspomnieć o kilku opcjach, które pojawiły się wraz z możliwością sprzedaży produktów cyfrowych:
- W szablonie Topaz i One Page Shop produkty cyfrowe są automatycznie oznaczane dedykowaną flagą „Produkt Cyfrowy”.
Comarch e-Sklep - oznaczenie produktu cyfrowego - Istnieje możliwość dodania produktu cyfrowego jako wariant towaru (fantom), np. książka w wersji drukowanej i e-book.
Comarch e-Sklep - produkt cyfrowy jako wariant produktu fizycznego - W przypadku koszyka zawierającego zarówno produkty fizyczne, jak i cyfrowe, przy tych ostatnich pojawia się adekwatne oznaczenie i komunikat o wysyłce internetowej.
Comarch e-Sklep - oznaczenie produktu cyfrowego w koszyku
Jeśli przyjrzysz się dokładnie, nasz e-book o kwiatach ma zdefiniowaną wagę i kolor. To skutek skopiowania kartoteki z produktem fizycznym i przemianowania jej na cyfrową wersję produktu. Dodając produkt w Comarch ERP pamiętaj, aby uzupełnić mu wyłącznie atrybuty adekwatne dla produktu cyfrowego, a kopiując kartotekę, aby usunąć cechy typowe dla fizycznego towaru.
- System ukrywa dodatkowo niekompatybilne formy płatności (raty, leasing, przelew na konto), aby całe zamówienie mogło zostać opłacone z góry, a jednocześnie pozostawia do wyboru formy dostawy dostępne dla wybranych towarów fizycznych.
Comarch e-Sklep - ograniczenie wyboru formy płatności za koszyk zawierający produkty cyfrowe - Linki do zakupionych produktów cyfrowych znajdują się – oprócz wysłanego z systemu maila – także w panelu klienta w szczegółach danego zamówienia.

Jeśli potrzebujesz pomocy w uruchomieniu sprzedaży produktów cyfrowych w swoim Comarch e-Sklep – napisz do nas.
Potrzebuję pomocy z uruchomieniem sprzedaży produktów cyfrowych