Loading...

Dostosowanie do DSA i raport bezpieczeństwa sklepu - zmiany w wersji 2024.4

sie 25, 2024

Dostosowanie do Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA) 

Najnowsza aktualizacja Comarch e-Sklep to przede wszystkim dodanie narzędzi umożliwiających właścicielom sklepu wywiązanie się z obowiązków jakie nakłada na nich Akt o Usługach Cyfrowych. Są to mechanizmy zgłaszania opinii oraz formularz zgłoszenia treści. 

Zgłaszanie naruszeń w opiniach 

Od wersji 2024.4 w szablonach Comarch e-Sklep przy każdym komentarzu zobaczymy  link „Zgłoś opinię”.  
 Zgłaszanie niewłaściwej opinii

Po jego kliknięciu pojawia się okno (pop-up) z formularzem zgłoszeniowym. Formularz może wypełnić dowolny użytkownik, także niezarejestrowany w danym e-Sklepie, pod warunkiem uzupełnienia danych kontaktowych takich jak imię i nazwisko, adres e-mail i powód zgłoszenia.  

W przypadku, gdy zgłoszenie opinii ma związek z przestępstwami wyszczególnionymi w dyrektywie 2011/93/UE 3-7, naruszenie można przesłać anonimowo, podając jedynie powód zgłoszenia. 

 
Po przesłaniu zgłoszenia zarówno zgłaszający jak i administrator sklepu otrzymują powiadomienia mailowe. W związku z tym w panelu administracyjnym dodane zostały nowe szablony wiadomości ( Ustawienia > Treści formalne, sekcja Kontakt, kafelek Akt u Usługach Cyfrowych): 

  • Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia opinii (do zgłaszającego),  
  • Zgłoszenie naruszenia opinii (do administratora),  
  • Akceptacja zgłoszenia opinii (do zgłaszającego),  
  • Odrzucenie zgłoszenia opinii (do zgłaszającego),  
  • Blokada opinii przez naruszenie (do autora opinii, o ile jest zarejestrowanym użytkownikiem sklepu) 

 

To, czego brakuje w powiadomieniu, to informacja jakiego towaru dotyczy zgłoszona opinia. Na liście wszystkich opinii (e-marketing -> Opinie) również brakuje możliwości odfiltrowania tych zgłoszonych jako nieodpowiednie.   
 

lista opinii o towarach z zaznaczeniem zgłoszeń

Po wejściu w szczegóły opinii widać listę wszystkich zgłoszeń wraz z decyzją, jaką podjął administrator.  Może on zaakceptować lub odrzucić zgłoszenie, jednak odrzucenie wymaga podania jego przyczyny - treść uzasadnienia przekazywana jest użytkownikowi zgłaszającemu w powiadomieniu mailowym.

szczegóły zgłoszonej opinii

Zaakceptowanie zgłoszenia powoduje zablokowanie opinii i usunięcie jej ze strony sklepu. Potwierdzenie tego faktu otrzymuje mailowo zarówno osoba zgłaszająca, jak i autor opinii, o ile jest z nią powiązany adres mailowy. Co ważne, raz zablokowanej opinii nie można ponownie aktywować, zalecana jest więc rozważna moderacja.  
 

Zgłaszanie naruszeń w treściach 

Do zgłaszania nieprawidłowości w treściach, a więc na przykład wprowadzających w błąd opisów, ofert podróbek, czy towarów zabronionych, dodana została specjalna podstrona zawierająca gotowy formularz. Domyślnie posiada ona status ‘aktywna’ (czyli jest opublikowana i dostępna w e-sklepie), jednak wymagane jest umieszczenie w łatwo dostępnym miejscu linku do niej. 

Dobrym miejscem może być stopka strony. Aby umieścić tam link należy w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep przejść do zakładki Wygląd sklepu > Ustawienia > Stopka i w wybranym przez siebie miejscu dodać stronę Akt o Usługach Cyfrowych. 

Gotowy formularz pozwala na zgłoszenie treści ze wskazaniem rodzaju naruszenia oraz linkiem, gdzie ona się znajduje. Możliwe jest dodanie kilku linków. 

formularz zgłoszenia nielegalnych treści

Po przesłaniu zgłoszenia zarówno zgłaszający jak i administrator otrzymują powiadomienia,  których treści i konfiguracja dostępne są w panelu administracyjnym sklepu w tym samym miejscu, co powiadomienia odnośnie zgłoszeń opinii (szablony e-mail dla powiadomień sklepu).  

Dalsze procedury postępowania ze zgłoszonymi treściami administrator musi sobie sam wypracować w oparciu o wytyczne DSA. Nie ma w panelu sklepu bazy/systemu rozpatrywania zgłoszonych treści (nie są one nigdzie przechowywane). 

Przydatną funkcją byłby też wskaźnik na głównym dashboardzie sygnalizujący zgłoszenia opinii, być może zostanie dodany do kolejnych raportów.    

 

Raport bezpieczeństwa i kondycji sklepu

Nowością wprowadzoną w aktualizacji 2024.4 jest raport bezpieczeństwa i kondycji e-Sklepu. 

Na stronie głównej Dashboardu w dedykowanym obszarze są widoczne dwa paski postępu, które wizualnie przedstawiają kondycję usługi.  
 raport kondycji sklepu - widok ogólny

Uwzględniają one takie czynniki jak: 

  • Ważność certyfikatu SSL  
  • Konfigurację skrzynki mailowej  
  • Aktualność szablonu graficznego  
  • Aktualność sklepu 
  • Aktualność systemu ERP 
  • Publikację regulaminu sklepu 
  • Publikację polityki prywatności 
  • Publikację dokumentu określającego prawa do odstąpienia od umowy  
  • Udostępnienie informacji o zwrotach i reklamacjach 
  • Aktualność dodatku Comarch e-Sklep Sync (o ile został uruchomiony) 

Są one ważne nie tylko ze względu na bezpośrednie bezpieczeństwo systemu i wymagania prawne (regulaminy), ale mają też wpływ na postrzeganie wiarygodności sklepu. Po przejściu do szczegółów raportu (link “Popraw wynik” widoczny obok kafla raportu) dostępna jest lista wszystkich czynników z aktualnym ich statusem a w przypadku negatywnej oceny również link do wykonania akcji w celu podjęcia kroków prowadzących do wyeliminowania przyczyny. 

 
raport kondycji comarch e-sklep - szczegóły
 
 

 

Prezentacja kuponów rabatowych na towarach (szablon B2B) 

 

Wraz z najnowszą wersją w szablonie Szafir (B2B) wprowadzona została prezentacja kuponów rabatowych. Teraz klient może zobaczyć obowiązujące promocje: 

  • w  zakładce Promocje w Strefie klienta na liście kuponów rabatowych obowiązujących w sklepie,  
  • bezpośrednio na szczegółach towaru, 
    prezentacja kodów promocyjnych w e-Sklep B2B
  • na liście towarów (na ten moment tylko w widoku w którym prezentowane są miniatury zdjęć) 
  •  oraz w koszyku w okienku pop-up otwieranym po kliknięciu w napis “Pokaż promocje” dostępnym na towarze za pomocą pop-up z dostępnymi kodami rabatowymi. 

     prezentacja promocji z poziomu koszyka
     

Łatwy dostęp do informacji o obniżce może zachęcić większą liczbę konsumentów do skorzystania z oferty w Twoim sklepie. 

Nowości w integracji z Allegro

 

Wśród kolejnych zmian poszerzających integrację Comarch e-Sklep z Allegro znalazły się oferty wielowariantowe oraz wsparcie dla programu Super Sprzedawcy 

Od teraz z poziomu panelu administracyjnego istnieje możliwość utworzenia oferty wielowariantowej, czyli stworzenie zbiorczej oferty na różne wersje tego samego produktu w jedną, zbiorczą ofertę na podstawie parametrów charakterystycznych dla danej kategorii produktów Allegro. 

Aby ułatwić utrzymanie  statusu Super Sprzedawcy, na szczegółach zamówienia Allegro dodana została informacja o zadeklarowanym w ofercie czasie wysyłki oraz terminu dostawy zamówienia, w jakim kupujący może się go spodziewać. Przewidywany czas dostawy wyliczany jest przez Allegro na podstawie historii wysyłek z e-Sklepu oraz wybranych metod dostaw. 

 

Inne zmiany w Comarch e-Sklep 2024.4

 

Edycja zawartości nagłówka sklepu 

W szablonie Topaz dodana została funkcja, dzięki której z jednego miejsca możesz: 

  • dodawać, edytować, wyróżniać i usuwać strony lub grupy stron, 
  • dodać odnośniki do mediów społecznościowych, 
  • zmienić logotyp i favicon bez przechodzenia w różne miejsca w panelu administracyjnym.  

Zmiany widoczne są w przypadku nagłówka 2 oraz 3 w szablonie Topaz (header-2 oraz header-3). 

Dodatkowe pola przy rejestracji kontrahenta detalicznego 

Formularz rejestracji klienta detalicznego został rozbudowany o dwa nowe pola: płeć i datę urodzenia. Są one zawsze dostępne, jednak to od właściciela sklepu zależy, czy są one opcjonalne, czy wymagane. 

Zmiany widoczne są w szablonach: Szafir, Topaz, One Page Shop oraz Dla Gastronomii 

Zapamiętywanie w sklepie języka wybranego przez Klienta 

Dla wygody powracających klientów obcojęzycznych dodana została funkcjonalność odtworzenia ustawień języka sklepu z poprzedniej sesji.  Jak piszą twórcy: 

"Odtworzenie języka z poprzedniej sesji ma priorytet nad ustawieniami przeglądarki. Oznacza to, że język wybrany podczas ostatniej wizyty użytkownika zostanie zachowany przy kolejnej wizycie, niezależnie od domyślnych ustawień językowych przeglądarki."

Integracje o typie Dodatki w nowej wersji panelu administracyjnego 

W zakładce Integracje pojawił się nowy obszar. Po wyborze opcji Dodatki dostępne są: Comarch e-Sklep Sync, Comarch Liquid, BaseLinker, Trusted Shops oraz Sztuczna inteligencja (AI).  

Co istotne, dodatki płatne (oprócz abonamentów firm trzecich) są widocznie oznaczone. 

 

Pamiętaj o terminowej aktualizacji oprogramowania 

Na koniec jak zwykle zachęcamy do aktualizacji oprogramowania – zarówno Comarch e-Sklep, szablonu, jak i systemu ERP.  W razie problemów zapraszamy do kontaktu. 

 


Podziel się:
Góra