Dostosowanie do DSA i raport bezpieczeństwa sklepu - zmiany w wersji 2024.4
sie 25, 2024Dostosowanie do Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA)
Najnowsza aktualizacja Comarch e-Sklep to przede wszystkim dodanie narzędzi umożliwiających właścicielom sklepu wywiązanie się z obowiązków jakie nakłada na nich Akt o Usługach Cyfrowych. Są to mechanizmy zgłaszania opinii oraz formularz zgłoszenia treści.
Zgłaszanie naruszeń w opiniach
Od wersji 2024.4 w szablonach Comarch e-Sklep przy każdym komentarzu zobaczymy link „Zgłoś opinię”.
Po jego kliknięciu pojawia się okno (pop-up) z formularzem zgłoszeniowym. Formularz może wypełnić dowolny użytkownik, także niezarejestrowany w danym e-Sklepie, pod warunkiem uzupełnienia danych kontaktowych takich jak imię i nazwisko, adres e-mail i powód zgłoszenia.
W przypadku, gdy zgłoszenie opinii ma związek z przestępstwami wyszczególnionymi w dyrektywie 2011/93/UE 3-7, naruszenie można przesłać anonimowo, podając jedynie powód zgłoszenia.
Po przesłaniu zgłoszenia zarówno zgłaszający jak i administrator sklepu otrzymują powiadomienia mailowe. W związku z tym w panelu administracyjnym dodane zostały nowe szablony wiadomości ( Ustawienia > Treści formalne, sekcja Kontakt, kafelek Akt u Usługach Cyfrowych):
- Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia opinii (do zgłaszającego),
- Zgłoszenie naruszenia opinii (do administratora),
- Akceptacja zgłoszenia opinii (do zgłaszającego),
- Odrzucenie zgłoszenia opinii (do zgłaszającego),
- Blokada opinii przez naruszenie (do autora opinii, o ile jest zarejestrowanym użytkownikiem sklepu)
To, czego brakuje w powiadomieniu, to informacja jakiego towaru dotyczy zgłoszona opinia. Na liście wszystkich opinii (e-marketing -> Opinie) również brakuje możliwości odfiltrowania tych zgłoszonych jako nieodpowiednie.
Po wejściu w szczegóły opinii widać listę wszystkich zgłoszeń wraz z decyzją, jaką podjął administrator. Może on zaakceptować lub odrzucić zgłoszenie, jednak odrzucenie wymaga podania jego przyczyny - treść uzasadnienia przekazywana jest użytkownikowi zgłaszającemu w powiadomieniu mailowym.
Zaakceptowanie zgłoszenia powoduje zablokowanie opinii i usunięcie jej ze strony sklepu. Potwierdzenie tego faktu otrzymuje mailowo zarówno osoba zgłaszająca, jak i autor opinii, o ile jest z nią powiązany adres mailowy. Co ważne, raz zablokowanej opinii nie można ponownie aktywować, zalecana jest więc rozważna moderacja.
Zgłaszanie naruszeń w treściach
Do zgłaszania nieprawidłowości w treściach, a więc na przykład wprowadzających w błąd opisów, ofert podróbek, czy towarów zabronionych, dodana została specjalna podstrona zawierająca gotowy formularz. Domyślnie posiada ona status ‘aktywna’ (czyli jest opublikowana i dostępna w e-sklepie), jednak wymagane jest umieszczenie w łatwo dostępnym miejscu linku do niej.
Dobrym miejscem może być stopka strony. Aby umieścić tam link należy w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep przejść do zakładki Wygląd sklepu > Ustawienia > Stopka i w wybranym przez siebie miejscu dodać stronę Akt o Usługach Cyfrowych.
Gotowy formularz pozwala na zgłoszenie treści ze wskazaniem rodzaju naruszenia oraz linkiem, gdzie ona się znajduje. Możliwe jest dodanie kilku linków.
Po przesłaniu zgłoszenia zarówno zgłaszający jak i administrator otrzymują powiadomienia, których treści i konfiguracja dostępne są w panelu administracyjnym sklepu w tym samym miejscu, co powiadomienia odnośnie zgłoszeń opinii (szablony e-mail dla powiadomień sklepu).
Dalsze procedury postępowania ze zgłoszonymi treściami administrator musi sobie sam wypracować w oparciu o wytyczne DSA. Nie ma w panelu sklepu bazy/systemu rozpatrywania zgłoszonych treści (nie są one nigdzie przechowywane).
Przydatną funkcją byłby też wskaźnik na głównym dashboardzie sygnalizujący zgłoszenia opinii, być może zostanie dodany do kolejnych raportów.
Raport bezpieczeństwa i kondycji sklepu
Nowością wprowadzoną w aktualizacji 2024.4 jest raport bezpieczeństwa i kondycji e-Sklepu.
Na stronie głównej Dashboardu w dedykowanym obszarze są widoczne dwa paski postępu, które wizualnie przedstawiają kondycję usługi.
Uwzględniają one takie czynniki jak:
- Ważność certyfikatu SSL
- Konfigurację skrzynki mailowej
- Aktualność szablonu graficznego
- Aktualność sklepu
- Aktualność systemu ERP
- Publikację regulaminu sklepu
- Publikację polityki prywatności
- Publikację dokumentu określającego prawa do odstąpienia od umowy
- Udostępnienie informacji o zwrotach i reklamacjach
- Aktualność dodatku Comarch e-Sklep Sync (o ile został uruchomiony)
Są one ważne nie tylko ze względu na bezpośrednie bezpieczeństwo systemu i wymagania prawne (regulaminy), ale mają też wpływ na postrzeganie wiarygodności sklepu. Po przejściu do szczegółów raportu (link “Popraw wynik” widoczny obok kafla raportu) dostępna jest lista wszystkich czynników z aktualnym ich statusem a w przypadku negatywnej oceny również link do wykonania akcji w celu podjęcia kroków prowadzących do wyeliminowania przyczyny.
Prezentacja kuponów rabatowych na towarach (szablon B2B)
Wraz z najnowszą wersją w szablonie Szafir (B2B) wprowadzona została prezentacja kuponów rabatowych. Teraz klient może zobaczyć obowiązujące promocje:
- w zakładce Promocje w Strefie klienta na liście kuponów rabatowych obowiązujących w sklepie,
- bezpośrednio na szczegółach towaru,
- na liście towarów (na ten moment tylko w widoku w którym prezentowane są miniatury zdjęć)
- oraz w koszyku w okienku pop-up otwieranym po kliknięciu w napis “Pokaż promocje” dostępnym na towarze za pomocą pop-up z dostępnymi kodami rabatowymi.
Łatwy dostęp do informacji o obniżce może zachęcić większą liczbę konsumentów do skorzystania z oferty w Twoim sklepie.
Nowości w integracji z Allegro
Wśród kolejnych zmian poszerzających integrację Comarch e-Sklep z Allegro znalazły się oferty wielowariantowe oraz wsparcie dla programu Super Sprzedawcy
Od teraz z poziomu panelu administracyjnego istnieje możliwość utworzenia oferty wielowariantowej, czyli stworzenie zbiorczej oferty na różne wersje tego samego produktu w jedną, zbiorczą ofertę na podstawie parametrów charakterystycznych dla danej kategorii produktów Allegro.
Aby ułatwić utrzymanie statusu Super Sprzedawcy, na szczegółach zamówienia Allegro dodana została informacja o zadeklarowanym w ofercie czasie wysyłki oraz terminu dostawy zamówienia, w jakim kupujący może się go spodziewać. Przewidywany czas dostawy wyliczany jest przez Allegro na podstawie historii wysyłek z e-Sklepu oraz wybranych metod dostaw.
Inne zmiany w Comarch e-Sklep 2024.4
Edycja zawartości nagłówka sklepu
W szablonie Topaz dodana została funkcja, dzięki której z jednego miejsca możesz:
- dodawać, edytować, wyróżniać i usuwać strony lub grupy stron,
- dodać odnośniki do mediów społecznościowych,
- zmienić logotyp i favicon bez przechodzenia w różne miejsca w panelu administracyjnym.
Zmiany widoczne są w przypadku nagłówka 2 oraz 3 w szablonie Topaz (header-2 oraz header-3).
Dodatkowe pola przy rejestracji kontrahenta detalicznego
Formularz rejestracji klienta detalicznego został rozbudowany o dwa nowe pola: płeć i datę urodzenia. Są one zawsze dostępne, jednak to od właściciela sklepu zależy, czy są one opcjonalne, czy wymagane.
Zmiany widoczne są w szablonach: Szafir, Topaz, One Page Shop oraz Dla Gastronomii
Zapamiętywanie w sklepie języka wybranego przez Klienta
Dla wygody powracających klientów obcojęzycznych dodana została funkcjonalność odtworzenia ustawień języka sklepu z poprzedniej sesji. Jak piszą twórcy:
"Odtworzenie języka z poprzedniej sesji ma priorytet nad ustawieniami przeglądarki. Oznacza to, że język wybrany podczas ostatniej wizyty użytkownika zostanie zachowany przy kolejnej wizycie, niezależnie od domyślnych ustawień językowych przeglądarki."
Integracje o typie Dodatki w nowej wersji panelu administracyjnego
W zakładce Integracje pojawił się nowy obszar. Po wyborze opcji Dodatki dostępne są: Comarch e-Sklep Sync, Comarch Liquid, BaseLinker, Trusted Shops oraz Sztuczna inteligencja (AI).
Co istotne, dodatki płatne (oprócz abonamentów firm trzecich) są widocznie oznaczone.
Pamiętaj o terminowej aktualizacji oprogramowania
Na koniec jak zwykle zachęcamy do aktualizacji oprogramowania – zarówno Comarch e-Sklep, szablonu, jak i systemu ERP. W razie problemów zapraszamy do kontaktu.