Loading...

Analizujemy z administratorem nowy interfejs panelu zarządzania Comarch e-Sklep

kwi 03, 2024

Wraz z najnowszą aktualizacją Comarch e-Sklep otrzymaliśmy oprócz garści poprawek całkiem nowy wygląd panelu zarządzania sklepem. Nowy styl został dopasowany do innych aplikacji autorstwa Comarchu, ale, oprócz odświeżonej kolorystyki, można spodziewać się także istotnych zmian w układzie i czytelności poszczególnych sekcji. Zapraszamy na wycieczkę po nowym panelu z komentarzem praktycznym naszej administratorki .

 

Jak włączyć nowy panel administracyjny?

Logując się do sklepu (po aktualizacji do najnowszej wersji) w prawym górnym rogu ekranu bez problemu znajdziesz przycisk „Przejdź do nowej odsłony Comarch e-Sklep”. Po jego kliknięciu wyświetli się komunikat potwierdzający chęć zmiany interfejsu.

komunikat o powrocie do starego interfejsu

Docelowo zmiana będzie obligatoryjna, jednak, jeśli jeszcze przez pewien czas wolisz pracować na starszej wersji, możesz do niej wrócić klikając link pod komunikatem. Także po załadowaniu nowego wyglądu możesz powrócić do starego układu panelu – odpowiedni przycisk znajduje się w tym samym miejscu – przy górnej krawędzi okna.

 

Przewodnik na strat i niezbędne linki do pomocy

Przy pierwszym uruchomieniu nowego interfejsu powita Cię samouczek w stylu dymków opisujących wybrane obszary panelu.

dymki samouczka

 

Do samouczka można w każdym momencie wrócić – jest dostępny w sekcji pomocy, która przeszła znaczącą metamorfozę. Już na pierwszy rzut oka widać przejrzysty podział na różne formy pomocy: od wspomnianego już tutorialu po linki do forum użytkowników i kontakty telefoniczne do pomocy bezpośredniej.

 

nowy obszar pomocy

 

Ciekawą nowością sekcji pomocy jest opcja „Skonfiguruj e-Sklep w kilku krokach”. Włączenie przełącznika wywołuje okienko z interaktywną listą kontrolną pozwalającą sprawdzić, czy wszystkie niezbędne kroki konfiguracji zostały podjęte.

Klikając w pozycję listy przenosimy się od razu tam, gdzie trzeba dokonać zmian. Okno można zminimalizować i zostawić „na później” – będzie przyklejone na dole panelu, a w tym czasie można się przełączać między stronami i wykonywać inne, pilniejsze, operacje.

 

Powiadomienia zebrane w jednym miejscu

W starej wersji panelu wiadomości były schowane w różnych jego zakątkach. Najnowsza wiadomość otwierała się automatycznie po zalogowaniu do panelu, ale już sprawdzenie starszych wiadomości w trakcie pracy było nieco utrudnione.

W nowym panelu, w prawym górnym rogu, dodano ikonkę ‘dzwonka’ umożliwiającą szybkie przełączenie się do obszaru powiadomień. Dodatkowo ikonka ta zaopatrzona jest w etykietę w postaci czerwonego koła z cyfrą w środku reprezentującą ilość nieprzeczytanych jeszcze informacji.

Oznaczenie wiadomości jako ‘przeczytane’ na ten moment nie działa, chodzi o napis nad listą: “Oznacz jako przeczytane” której nie podpięto jeszcze funkcjonalności.

 

Czy pamiętasz nr ID swojego sklepu?

Niestety bardzo dużą niedogodnością, na szczęście dotyczącą tylko pewnej części administratorów, okazał się mechanizm przełączania pomiędzy zarządzanymi sklepami. Na rozwijanej liście dostępnych sklepów (znajdującej się w tym samym miejscu co poprzednio – w górnej, środkowej części panelu) zamiast domen widoczne są na ten moment ID sklepów.

Przy dwóch - trzech sklepach jest to już wystarczająco niewygodne, Partnerzy mający pod opieką nawet kilkanaście sklepów będą mieli utrudnioną pracę, jestem jednak przekonana, że zostanie to dopracowane jeszcze zanim nastąpi wyłączenie starej wersji.

Prezentacja danych w formie tabeli 

Zmieniona została metoda układania kolejności kolumn w tabelach reprezentujących listę dostępnych towarów, złożonych zamówień, kontrahentów, etc. W przeciwieństwie do obecnego, żmudnego odznaczania i zaznaczania kolumn w żądanej kolejności, nastąpiła znacząca zmiana. Teraz, w oknie edycji, kolejność kolumn można w każdej chwili wygodnie przestawić metodą “przeciągnij i upuść”.

zarządzanie kolumnami

 

Szczegółowe informacje – co za dużo, to niezdrowo.

Zmieniono także koncepcję sposobu prezentacji obszarów ze szczegółowymi informacjami (szczegóły towaru, kontrahenta, zamówienia, etc.). Formę ‘zakładkową’, gdzie przełączanie między tematycznymi sekcjami następowało poprzez przejście na odpowiednią zakładkę, zastąpiono formą ‘one-page’, w której wszystkie informacje umieszczone są na jednej wspólnej stronie, a dotarcie do żądanej sekcji z informacją wymaga przewijania.
 

Nie podoba mi się zrzucenie wszystkich informacji o produkcie na jedną stronę. Zakładki są przydatne, bo jak ma się np. 20 kontrahentów, towarów czy zamówień do przeanalizowania czy zdiagnozowania, to można od razu przejść do potrzebnych danych. Przy nowym widoku trzeba będzie dużo scrollować i wyłapywać wzrokiem z przewijanej treści odpowiednie sekcje, co będzie bardzo męczące.

prezentacja szczegółów zamówienia
Który układ jest wygodniejszy dla Ciebie? Chętnie poznamy Twoją opinię.

Plusy i minusy Bloga i Narzędzia Marketingowych.

Zacznijmy od plusów. Na liście wpisów dodano wygodną publikacja zapisanego wcześniej wpisu jednym kliknięciem w przycisk „opublikuj”. Nowa jest także możliwość filtrowania wpisów po dacie publikacji.

Wydaje mi się, że do odnajdowania starych wpisów warto by było dodać wybór przedziału czasowego, obecnie można wskazać jeden konkretny dzień, tylko kto pamięta co, kiedy dokładnie '>…. Alternatywnie można wyszukiwać po tytule, ale tu też trzeba pamiętać chociaż jedną użytą w nim frazę. Podoba mi się przycisk przenoszący do strony bloga, nie było tego. Dodałabym jeszcze opcję „podgląd wpisu” na liście wpisów, a nie znowu tylko na szczegółach...

Minusem, szczególnie przy większej liczbie wpisów, jest brak możliwości przełączenia się na widok zwykłej listy, kafelki, prezentujące zdjęcie wpisu (co jest tutaj na plus), mimo całej swojej wartości estetycznej, zajmują dużo miejsca i utrudniają szukanie.

Duży minus daję za to, że żeby edytować post trzeba kliknąć trzy kropki i wybrać małe „edytuj” zamiast po prostu kliknąć w zdjęcie lub pokazującą po najechaniu na miniaturę wpisu ikonę, tak jak to było w poprzedniej wersji panelu.

Mamy też bardzo mieszane uczucia odnoście uszczuplenia możliwości edytora tekstu. Z jednej strony ograniczy to pole do manewru wielbicielom mieszania czcionek i podkreślania każdego zdania innym kolorem, co jednak pozwala na zachowanie spójności w wyglądzie sklepu, a z drugiej strony dobre przygotowanie spójnych stylów wymaga dodatkowej pracy programisty lub znajomości przez blogera wprowadzającego treść, podstawowego formatowania tekstu za pomocą stylowania HTML, które umożliwia “ręczne” sformatowanie fragmentów tekstu. Podstawowe ustawienia są… bardzo podstawowe.    

Co do Narzędzi Marketingowych przeniesiono tu trzy sekcje, wcześniej znajdujące się w innych miejscach:

  • Rabaty i kupony (wcześniej w sekcji Sprzedaż)
  • Konfigurację zasad naliczania punktów za zakupy
  • Pogram lojalnościowy (oba wcześniej w Ustawieniach)

Chmura tagów natomiast została przeniesiona do sekcji Wyszukiwanie w menu Ustawienia

 

 Obszar konfiguracyjny – wolisz ładniej, czy wygodniej?

Wydaje mi się, że stary układ ustawień sklepu był wygodniejszy, bo miał podział na dwie strefy: tematyczną listę obszarów konfiguracji z lewej i opcje konfiguracyjne z prawej które w większości można już na tym poziomie zmienić. Obecnie mamy estetyczne, ale wymagające zbędnego kliknięcia kafelki przełączające do informacji o ustawieniach, których nadal nie można od razu przekonfigurować, tylko trzeba znowu kliknąć - w opcję ‘edytuj’. Dopiero wtedy dostajemy podgląd i możliwość zmiany wartości na inne. Skonfigurowanie nowego sklepu będzie mocno uciążliwe...

Kafelki ustawień sklepu

 

Nowy porządek w Integracjach

W nowym panelu w jednym miejscu zostały zebrane wszystkie integracje.  Teraz lista obejmuje wszystkie zainstalowane dodatki z możliwością ich wyszukiwania po nazwie i filtrowania po typie.

Pod wspólna zakładkę menu trafiły także wszystkie Marketplace. To tam znajdziesz teraz ustawienia powiązań z Allegro, eBay i Amazon.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest kreator budowania własnego XML dla porównywarek – w tej formie jest to dużo łatwiejsze i bardziej intuicyjne. A przynajmniej do tego zmierza, bo na chwilę obecną nie można wskazać towaru jaki ma być dodany do pliku XML. Nie ładuje się lista z towarami do zaznaczenia, chociaż kategorię można było wybrać od razu.

Podoba mi się ściąga z prawej strony, ale to obszar raczej dla partnerów niż administratorów sklepu.

integracje xml

Strefa „w budowie”

Chociaż nowy panel trafił już do użytkowników, w kilku miejscach wciąż możesz się natknąć na taki komunikat:

 

obszar w przebudowie

 

Zakładamy, że braki te zostaną uzupełnione już wkrótce, ale póki co , żeby dokonywać zmian w takich sekcjach jak:

  • wygląd sklepu,
  • konfiguracji dostawców i płatności,
  • raporty i statystyki,

trzeba przełączyć się na starą wersję panelu.

Brakuje także wielu zakładek ze starego obszaru dziennika zdarzeń, teraz to głównie informacje o błędnych operacjach oraz historia modyfikacji plików szablonu. Nie widzę też eksportu list. Nie da się wyeksportować np. listy zamówień czy listy porzuconych koszyków.

W sekcji „Ustawienia – Treści formalne” nowego panelu nie znaleźliśmy treści wymaganych przez RODO, takich jak regulamin, polityka prywatności czy reklamacje.


Ostrzegamy też, że wszystkie samouczki na pomoc.comarchesklep.pl odnoszą się jeszcze do starego panelu. Póki się to nie zmieni, w miarę możliwości służymy radą i pomocą.

 

Co jeszcze można zrobić lepiej?

Na koniec mamy zadanie bezpośrednio dla Ciebie. Jeśli zgadzasz się z naszymi uwagami, możesz je poprzeć lub skomentować na forum Społeczności Comarch. Sugestie zmian z większym poparciem przyspieszają proces wdrożenia ich w sklepie przez Producenta, więc Twoja opinia faktycznie ma znaczenie dla dalszego rozwoju Comarch e-Sklep.

Podziel się swoją opinią o nowym panelu e-Sklep

 


Podziel się:
Góra