Loading...

SEO w sklepie internetowym - jak samodzielnie pozycjonować Comarch e-Sklep

maj 15, 2023

Co wpływa na widoczność sklepu internetowego w wyszukiwarce?

W bardzo dużym skrócie - to jak wysoko wyświetli się Twoja strona w wynikach wyszukiwania zależy od tego, na ile dokładnie odpowiada ona na wyszukiwaną przez użytkownika frazę. Jest bardzo dużo czynników wpływających na pozycję strony: słowa kluczowe w tytułach, opisach produktów, trafne wpisy blogowe, struktura strony i linków, to wszystko może decydować o tym, na której stronie wyników wyszukiwania znajdzie się Twój sklep. 

Praktyki SEO (search engine optimalization), czyli optymalizacja pod kątem dostępności dla wyszukiwarek internetowych, mają na celu właśnie uzyskanie wysokiej pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania przez ulepszenie tych elementów. 

Warto zadbać o właściwe pozycjonowanie strony, ponieważ dzięki temu możesz liczyć nie tylko na znających Twój biznes klientów, ale też osoby, które nie mają jeszcze pojęcia o Twoim istnieniu, ale poszukujących oferowanych przez Ciebie towarów. Pozwól im się znaleźć! 

Jeśli znasz już teorię, ale potrzebujesz wskazówek, jak wprowadzić zmiany w swoim Comarch e-Sklep - linki do darmowych instrukcji znajdziesz na końcu artykułu. 

Przejdź do poradników

Uruchamiasz sklep od zera - od czego zacząć?

Wybór domeny i nazwy sklepu

Uruchamiając Comarch e-Sklep powstaje on domyślnie w domenie comarch-esklep.pl. Sama nazwa domeny nie ma dużego znaczenia dla SEO, dlatego ważniejsze jest, żeby nazwa Twojego sklepu była odpowiednia do Twojego biznesu i łatwa do zapamiętania. Nie dla wyszukiwarki - dla Twoich klientów. 

Jeśli chcesz, możesz ustawić alternatywny adres sklepu, żeby zgłaszał się jako subdomena lub podkatalog Twojej aktualnej strony internetowej. W ten sposób łatwo uwiarygodnisz nowy sklep i będzie on dużo łatwiejszy do odnalezienia dla Twoich klientów. 

Analiza słów kluczowych

Aby odkryć frazy kluczowe dla Twojego sklepu internetowego zadaj sobie poniższe pytania: 

  • co oferuję w moim sklepie? 
  • czy ma to nazwy zwyczajowe/lokalne/branżowe? 

Jeśli masz już wypisane te słowa możesz odkryć inne ich warianty i nieuwzględnione słowa pokrewne korzystając z serwisów takich jak Senuto, Semrush, czy Planer Słów Kluczowych w Google ADS - znajdziesz też w nich informacje o tym jak często jest wyszukiwane dane słowo i czy Twoja konkurencja też się na nie pozycjonuje (i z jakim skutkiem). 

W przypadku branży podatnej na trendy możesz śledzić intensywność wyszukiwania interesującej Cię frazy w Trendach Google lub Answer the Public. 

Optymalizacja sklepu - myśl o klientach, nie o wyszukiwarce

Masz już wybrane frazy kluczowe, ale to dopiero początek drogi. Fakt, są one bardzo ważne, ale skupiając się wyłącznie na dużej gęstości słów kluczowych w tekście możesz łatwo wpaść w pułapkę tak zwanego przeoptymalizowania tekstu (lub z angielskiego keyword stuffing). Taki tekst nie tylko nie jest użyteczny i wygodny w czytaniu, ale też może zostać uznany przez wyszukiwarki za spam. Zanim zajmiesz się układaniem przekonujących opisów skup się na fundamentach. 

Intuicyjna struktura sklepu i czytelne menu

Warto zacząć od podstaw, czyli optymalizacji technicznej sklepu internetowego i jego struktury. Czy do wszystkich produktów jest łatwy dostęp? Czy są one posortowane w logiczny sposób? Czy pozycje menu zawierają frazy kluczowe? Pomimo tego, że każdy produkt i wszystkie strony sklepu mogą być znalezione z poziomu wyszukiwarki, Twoim klientom będzie łatwiej rozeznać się w ofercie sklepu dzięki czytelnemu układowi treści. Robotom indeksującym także. 

Struktura menu w Comarch e-Sklep

Menu naszego sklepu demonstracyjnego. O ile kategorie są podzielone w logiczny sposób, to nazwy kategorii nie są specjalnie optymalizowane, żeby nie mylić osób faktycznie szukających kwiatów na balkon. 

Linkowanie wewnętrzne

Dużym ułatwieniem w poruszaniu się po sklepie internetowym jest linkowanie wewnętrzne, czyli odnośniki odsyłające do innych, powiązanych elementów witryny. Na karcie produktu mogą to być wyszczególnione produkty komplementarne, czy podobne, a we wpisach blogowych linki do omawianych produktów. 

Generalna zasada jest taka, żeby linkowanie wewnętrzne prowadzić od mniej istotnych obiektów do ważniejszych. Na przykład z bloga na stronę produktu, albo z produktu na stronę kategorii. W ten sposób budujemy zainteresowanie na kluczowych obszarach, a nie "rozpraszamy" je. 

Ważna jest także struktura linków, tym bardziej, że adres URL wyświetla się także w wynikach wyszukiwania. Adres mojskep.pl/folder1/22447478/x2/14032015.html nie wygląda zbyt zachęcająco, prawda? Na szczęście w Comarch e-Sklep URL produktu jest ściśle powiązany z jego kategorią i nazwą - jest generowany na ich podstawie. Nadanie poprawnych nazw, z zastosowaniem fraz kluczowych, rozwiązuje problem niejasnego adresu. 

Adekwatne nazwy kategorii i produktów

Właściwe nazwanie produktów i kategorii jest ważne nie tylko z perspektywy przyjaznych linków. O ile wyszukiwarka ma szansę znaleźć produkt po numerze EAN (jeśli masz go w parametrach produktu), to Twój klient będzie szukał raczej po nazwie i, ewentualnie, cechach - ułatw mu zadanie używając fraz kluczowych w nazwie, meta tytule zarówno kategorii jak i poszczególnych produktów. Tu warto odwołać się do wcześniejszej analizy słów kluczowych, bo może okazać się, że Twoi klienci nie szukają "Chlorophytum" tylko "Zielistki" - uwzględnij to tworząc nazwy towarów. Może, w myśl zasady zagospodarowania fraz “długiego ogona” warto uwzględnić je obie? 

Produkty w Comarch e-Sklep

Jaki kaktus jest – każdy widzi, ale czy właśnie o to chodziło Twojemu Klientowi? 

Meta-znaczniki i Alt-tagi

Pamiętaj żeby dokładnie opisywać, uwzględniając przy tym słowa kluczowe wszystkie elementy sklepu.  Twoi klienci mogą trafić na twoje produkty także w wyszukiwarce obrazów, filmów, o ile dodasz je do opisów lub wpisów blogowych i opiszesz używając odpowiednich słów kluczowych. 

Produkty z Comarch e-Sklep w wynikach wyszykowania obrazów

Produkty z naszego Comarch e-Sklep w wynikach wyszykowania obrazów

Treściwe opisy produktów i kategorii

Paradoksalnie z punktu widzenia SEO ważniejsza jest nie nazwa produktu czy kategorii, ale opis. To właśnie opisy produktów są najważniejszymi nośnikami słów kluczowych - możesz ich tu umieścić dużo więcej bez obawy o prze-optymalizowanie - pod warunkiem oczywiście, że opisy piszesz z myślą o swoich klientach. 

Dobre praktyki sugerują, żeby opisy produktów były: 

  • unikalne - inaczej i roboty Google, i użytkownicy, mogą je uznać za nieprzydatny plagiat 
  • napisane poprawnie - bez literówek, błędów stylistycznych 
  • wyczerpujące temat - żeby Twój klient nie czuł potrzeby uzupełnienia informacji na innej stronie (np. u konkurencji), a jednocześnie zawierały słowa kluczowe na których Ci zależy 
  • rzetelnie - tego chyba nie trzeba tłumaczyć 

Opisy produktów generowane przez AI

Na moment pisania tego tekstu stanowisko Google w stosunku do treści generowanych przez sztuczną inteligencję jest takie, że algorytmy nie będą penalizować tekstów stworzonych przez AI tak długo, jak treść jest pożyteczna i przyjazna dla użytkownika, czy jednak warto zdawać się w całości na roboty? Stoimy na stanowisku, że trzeba teksty przynajmniej sprawdzić, bo inaczej grożą nam wpadki takie jak poniższa: 

„W naszym sklepie internetowym znajdziecie szeroki wybór epipremnum, od małych roślin, które świetnie sprawdzą się w małych wnętrzach, po większe, które stanowić będą ozdobę każdego pomieszczenia. Zoptymalizowany pod kątem SEO opis produktu pozwala na łatwe znalezienie tej rośliny w wyszukiwarce internetowej, co znacznie ułatwi Wam zakupy.” 

Jest to fragment rzeczywistego opisu wygenerowanego przez Chat GPT - całą historię przeczytasz we wpisie Czy ChatGPT moze pomoc w prowadzeniu sklepu internetowego? - pytamy AI 

Jak jeszcze można poprawić widoczność sklepu internetowego?

Oprócz działań SEO bezpośrednio na stronie sklepu, możesz także poprawić jego pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google także przez tak zwane offsite SEO, czyli działania poza stroną. Głownie sprowadza się to do pozyskiwania linków ze stron o dobrej reputacji i takich, z których możesz pozyskać potencjalnych klientów. 

Czego unikać podczas pozycjonowania sklepu linkami zewnętrznymi?

  • linków w witrynach nie związanych z Twoją branżą i o niskiej reputacji 
  • katalogów stron internetowych - o ile nie mają dobrej reputacji i nie są jasno związane z Twoją branżą 
  • umieszczania linków w stopkach podpisu forów dyskusyjnych (jest to traktowane jak spam) 

Linki do Twojego sklepu internetowego często będą się pojawiać bez Twojej wiedzy i poza Twoją kontrolą. Możesz zbadać skąd kierowany jest ruch do Twojego sklepu przy pomocy Google Search Console. Dokładny profil linkowy, włącznie z oceną jakości i potencjalnej szkodliwości odnośnika znajdziesz między innymi w takich narzędziach jak Semrush i Ahrefs. 

Jak na SEO wpływają Social Media?

W przypadku sklepów internetowych sporą wagę ma też pozyskiwanie linków w Social Mediach. W większości przypadków nie są one bezpośrednio brane pod uwagę przez roboty indeksujące, ale poprawiają rozpoznawalność sklepu i mogą spowodować uzyskanie linków na poczytnych stronach zadowolonych klientów. 

Narzędzia ułatwiające pozycjonowanie sklepu internetowego

Pamiętaj, że proces pozycjonowania sklepu internetowego jest długotrwały. Zdobyte pozycje szybko można utracić, a raz pozyskane linki mogą się psuć, dlatego warto korzystać z narzędzi ułatwiających analizę i monitoring działań SEO. Poniżej kilka przykładów z których sami korzystamy: 

  • Google Analytics i Google Search Console - wspólnie odpowiadają za monitoring ruchu na stronach, wskazują najczęściej odwiedzane podstrony, słowa kluczowe po których użytkownicy do nas trafiają i witryny, które aktywnie do nas linkują (przynoszą rzeczywisty ruch) 
  • Senuto - pozwala na ogólny audyt SEO zarówno Twojej strony jak i stron konkurencji. Wskazuje pozycję strony sklepu w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych, a także porównuje ją z konkurencją. Posiada narzędzia do analizy słów kluczowych oraz pomagające w optymalizowaniu treści pod kątem SEO (korzystam z niego tworząc ten wpis) 
  • Semrush - rozbudowany serwis pozwalający na pełną analizę strony sklepu internetowego zarówno pod kątem słów kluczowych, ale też technicznego stanu witryny i profilu linków i ich skutecznego optymalizowania 

Wykres widoczności w SERP demo sklepu

Analiza widoczności jednej wspomnianego wcześniej sklepu demonstracyjnego. Nie ma się czym chwalić, ale ostatecznie to tylko pokaz możliwości autorskiego szablonu 

Poradniki SEO od Comarch

Tak wygląda teoria, jeśli chodzi o SEO sklepu internetowego. Przed Tobą prawdopodobnie dużo pracy, dlatego, aby ułatwić Ci pozycjonowanie sklepu udostępniamy Ci poradniki od Comarch. Są one dostosowane do posiadanego przez Ciebie Comarch ERP i ułożone według wagi zmian, jakich możesz się spodziewać optymalizując dany obszar.

Poradnik SEO dla sklepu internetowego - Comarch ERP XT

Poradnik SEO dla sklepu internetowego - Comarch ERP Optima

 Poradnik SEO dla sklepu internetowego - Comarch ERP XL

 


Pomocne narzędzia
Powiązane Tagi:
Podziel się:

Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

Góra