Loading...

Nowy szablon dla branży gastronomicznej oraz integracja z VIES w zaktualizowanym Comarch e-Sklep

lip 05, 2024

Lipcowa aktualizacja Comarch e-Sklep przynosi przede wszystkim ciekawą zmianę dla firm z branży gastronomicznej – dedykowany szablon skupiony na specyficznych wymaganiach internetowej sprzedaży żywności. 

Oprócz tego rozbudowane zostały statystyki sklepu, integracja z VIES oraz szereg pomniejszysz udogodnień. 

Dedykowany szablon dla branży gastronomicznej 

Najbardziej widoczną nowością w zaktualizowanym e-Sklepie jest nowy szablon przystosowany dla branży gastronomicznej. Co go odróżnia od typowego szablonu Topaz, to: 

  • lista produktów wyświetlana jako „menu”, 
  • nowe, branżowe oznaczenia towarów (np. alergeny, poziom ostrości, wege), 
  • pop-up umożliwiający personalizację zamówienia (dodanie składników i dodatków), 
  • ograniczenie składanie zamówień do konkretnych dni w określonych godzinach, 
  • możliwość ustawienia rejonu dostawy, 
  • wyświetlenie orientacyjnego czasu realizacji zamówienia na stronie z podziękowaniem. 

Szablon Dla Gastronomii współpracuje z każdym typem sklepu (Light, Standard, Enterprise, B2B) opartym na Comarch ERP XT, ERP Optima i ERP XL. Posiada także szereg konfigurowalnych funkcji, niedostępnych w innych szablonach. 

Kupowanie bezpośrednio z listy produktów (Menu) 

Na liście produktów, która w szablonie została przemianowana na Menu istnieje możliwość prezentowania oferty w postaci listy lub kafelków. Oba te widoki umożliwiają łatwy zakup poprzez przycisk „Kup teraz”.  

Przycisk wywołuje pop-up, który zawiera zdjęcie, opis, warianty oraz dodatkowe produkty (składniki lub dodatki) co umożliwia personalizację zamówienia oraz zakup kilku tak samo skonfigurowanych pozycji. 

 

popup z personalizacją produktu

 

Prezentacja towaru z wariantami, np. burgera z możliwością wyboru rozmiaru i rodzaju pieczywa, wymaga skonfigurowania w kartotece Fantomu dwupoziomowego - z dwoma atrybutami grupującymi. 

Przedstawiane jako opcje personalizacji składniki i dodatki definiowane są w systemie ERP jako zamienniki lub towary podobne, jednak podlegają one szeregowi restrykcji, między innymi określeniu towaru jako zamiennika jednostronnego czy ograniczeniu liczby wszystkich dodatkowych składników, jakie można zaproponować klientowi na danym produkcie, do maksymalnie 20 pozycji łącznie. 

 

Jeśli potrzebujesz pomocy w skonfigurowaniu Comarch e-Sklep na potrzeby Szablonu dla Gastronomii skontaktuj się z nami. 

Oznaczenia alergenów 

Szablon został wyposażony w możliwość wyświetlania alergenów, które mogą znaleźć się w produktach. Możesz to zrobić poprzez: 

  • konfigurację baneru „Tabela” (co wyświetli przycisk otwierający obraz z tabelą alergenów) 
  • umieszczenie treści na dedykowanej stronie z alergenami (co będzie przekierowywało do tej strony) 
  • Wprowadzenie ich do atrybutu kartoteki w ERP (co w sklepie na szczegółach danego produktu utworzy dodatkową zakładkę “Alergeny” z tekstem jaki się w atrybucie umieściło) 

Niestety, jak zauważa nasza specjalistka, prezentacja w ramach banneru „Tabela” jak i jako atrybut ma swoje minusy. 

Tabela z alergenami - czyli przemianowana „rozmiarówka” w standardowym szablonie Topaz, jest wspólna dla wszystkich towarów, więc musiałaby zawierać listę wszystkich produktów oraz wszystkich alergenów odpowiednio wzajemnie poprzypisywanych, co przy rozbudowanym menu może być frustrujące dla klienta chcącego poznać listę alergenów jedynie aktualnie przeglądanego produktu.  

Także wprowadzenie alergenów ‘z ręki’ do atrybutu tekstowego (bezpośrednio na kartotece produktu w ERP) nie jest idealnym rozwiązaniem, bo uniemożliwia skorzystanie z seryjnej zmiany atrybutu wielu kartotekom jednocześnie, co mocno wpłynie na czas wdrożenia nowego szablonu. 

dodawanie alergenów w systemie ERP

Dokumentacja Comarch dotycząca szablonu gastronomii nie wspomina natomiast o widocznej w konfiguracji szablonu opcji włączającej prezentację tabeli z alergenami na podstawie załącznika pdf.  

tabela alergenów dodawana jako PDF

W tym przypadku należy dodać standardowy załącznik do kartoteki produktu w ERP, który następnie, na szczegółach produktu w sklepie, będzie otwierany w osobnej zakładce przeglądarki, gdy użytkownik kliknie w prezentację alergenów. Osoby nie zaznajomione z możliwościami szablonu topaz w kontekście asortymentu odzieżowego nie będą wiedziały, że wyjaśnienia dot. Zastosowania tej opcji należy szukać pod hasłem ‘tabela rozmiarów’. 

Określenie obszaru dostawy i czasu przyjmowania zamówień 

Szablon Dla Gastronomii umożliwia określenie obszaru dostawy. Można to zrobić  

  1. za pomocą kodu pocztowego 
  2. z pomocą mapy 

Aby określić obszar na mapie wybieramy odpowiednią opcję w konfiguracji, a następnie na mapie umieszczamy pinezki, których pozycje okalać powinny obszar naszej dostawy.  

Alternatywnie można określić obszar dostaw wprowadzając jeden lub kilka kodów pocztowych. Jest to jednocześnie jedyna opcja oznaczenia kilku niezależnych obszarów dostawy. 

 

konfiguracja mapy dostaw

Określając dostępność dostaw używając mapy jesteśmy ograniczeni do wskazania tylko jednego obszaru. W przypadku, w którym nasza firma ma kilka oddziałów, jedyną opcją jest wtedy określenie terenów dostaw za pomocą kodów pocztowych, przy czym cały teren podlegający pod dany kod powinien być dostępny dla naszych dostaw. 

Nową funkcją stworzoną specjalnie dla Szablonu Dla Gastronomii jest opcja określenia konkretnych dni i godzin przyjmowania zamówień. Pozwala to na ograniczenie możliwości składania zamówień wyłącznie do zdefiniowanego zakresu czasu oraz określenie dodatkowych dni, w które zamówienia nie będą przyjmowane (na przykład ze względu na święto lub urlop). 

Opcję tą można zdefiniować w menu Wygląd sklepu/ Ustawienia/ zakładka Ogólne po czym odnaleźć sekcję „Realizacja zamówień”. W tym miejscu można także określić szacowany czas realizacji zamówienia, który w formie odliczania pojawi się na stronie podziękowania za zakup. 

Na ten moment informacja o dniach/godzinach przyjmowania zamówień czy czasu realizacji zmówienia jest wspólna dla wszystkich oddziałów. Jeżeli któryś z nich pracuje w innych godzinach czy ma inny czas realizacji zamówień to należy mieć na uwadze błędny przekaz serwowany użytkownikom sklepu. 

 

Integracja z VIES 

Integracja z Vat Information Exchange System (VIES) jest zmianą, z której szczególnie ucieszą się firmy operujące na rynkach UE. Dzięki niej mogą one automatycznie weryfikować numery VAT swoich kontrahentów 

Także podczas rejestracji, gdy kontrahent poda swój europejski NIP jego dane zostaną automatycznie pobrane z bazy VIES. Jeżeli numer w bazie jest aktywny, nowo zarejestrowany kontrahent automatycznie otrzyma status wewnątrzunijny, co pozwala na zastosowanie stawki VAT 0% na transakcje wewnątrzwspólnotowe. 

Integracja ta jest dostępna dla sklepów B2B oraz Enterprise z zainstalowanym szablonem Szafir wygenerowanym po 1.07.2024 

Dalsza rozbudowa statystyk sprzedaży 

Proste statystyki sprzedaży, które pojawiły się już z poprzednią aktualizacją zostały rozbudowane o nowe obszary. Wśród nich mamy zestawienia sprzedaży według ilości i sumarycznej wartości w odniesieniu do towaru oraz ilości transakcji i sumy zakupów w odniesieniu do klientów 

Dodatkowo możemy odfiltrować w widoku zarejestrowanych użytkowników, którzy nie dokonali żadnego zakupu (na przykład w celu ich aktywizacji), albo wyświetlić towary ze stanem zerowym w specjalnym zestawieniu Braki. 

statystyki sprzedaży towarów

Inne zmiany w Comarch e-Sklep 

Integracja z Allegro 

Allegro zmienia się bardzo szybko, a Comarch e-Sklep stara się dotrzymać kroku tym zmianom. W bieżącej aktualizacji dodano: 

  • możliwość tworzenia zestawów i rabatów dla ofert 
  • sekcję dla dyskusji Allegro oraz funkcję autorespondera 
  • ułatwienia w wystawianiu ofert na rynkach zagranicznych 

Numer klienta jako kod kreskowy 

W nowej wersji dodana została możliwość wyświetlania numeru klienta w formie kodu kreskowego. Jest to szczególne przydatne dla sklepów działających jednocześnie stacjonarnie i online, chcących budować lojalność swoich klientów.  

Po zalogowaniu się do e-sklepu na urządzeniu mobilnym pojawia się możliwość wyświetlenia kodu klienta i zeskanowania go w celu naliczenia punktów lub rabatów. 

Opcja ta jest dostępna jedynie dla sklepów B2C bazujących na Comarch ERP XL 

Prezentacja wielu kodów EAN na towarze 

Funkcja ta, zintegrowana z systemem Comarch ERP XL, polecana jest szczególnie tym sklepom, w których ten sam produkt dostępny jest pod wieloma kodami kreskowymi na przykład ze względu na dostępność w różnych jednostkach miar. Dzięki temu klient może wyszukać towary w e-Sklepie po każdym kodzie EAN, również archiwalnym.  

Funkcję można wykorzystać także podczas importu towarów do koszyka za pomocą pliku CSV. 

 

Zamów demo Comarch e-Sklep


Podziel się:
Góra