Black Friday w Comarch e-Sklep - co musisz sprawdzić zanim uruchomisz pierwszą promocję?
lis 08, 2023Black Weeks w wielu sklepach już się rozpoczęły, zanim jednak ogłosisz promocje w swoim sklepie sprawdź czy wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Dobre przygotowanie sklepu jest bardzo ważne, bo chociaż zakupy w Internecie stały się codziennością dla przeważającej większości konsumentów, to z powodu wysokiej inflacji wzrosła świadomość związana z finansami i wydatkami, a kupujący baczniej przyglądają się każdej wydanej złotówce. Dodatkowo, szczególnie młodsze pokolenia, zwracają uwagę na techniczną stronę sklepu internetowego - jego intuicyjność i bezawaryjność.
W takim razie jak przygotować sklep, żeby zamiast wielkich zysków nie skończyło się wielką porażką? Przede wszystkim przygotuj się przed czasem.
1. Czy Twój sklep internetowy jest zgodny z prawem?
Zanim jeszcze pomyślisz o wysokości rabatów sprawdź, czy Twój sklep ma kompletny i zgodny z prawem regulamin. Czy uwzględniona jest polityka zwrotów i reklamacji? Czy nie ma tam klauzul niedozwolonych? Pamiętaj, że prawa konsumentów są bardzo jasno określone, a niedostosowanie się do nich skończy się - w najlepszym razie - odpływem klientów.
Regulamin i polityka prywatności
Szybki rozwój rynku e-commerce spowodował także wysyp oszustów, dlatego kupujący coraz częściej sprawdzają regulaminy i polityki sklepu. Klient nie Kupi od Ciebie, jeśli Twój sklep będzie wyglądał podejrzanie. Na szczęście system Comarch e-Sklep podpowiada jakie są wymagane dokumenty – Ty musisz zadbać tylko o ich poprawność.
Przykład: Jeśli chcesz edytować istniejący regulamin, w panelu administracyjnym wejdź w zakładkę Ustawienia/Treści, a następnie Regulamin i inne. W tym miejscu możesz edytować istniejące dokumenty lub dodawać nowe.
Dyrektywa Omnibus
Posiadając najnowszą wersję Comarch e-Sklep nie musisz się martwić o wytyczne dyrektywy Omnibus - system Comarch e - sklep umożliwia zarówno informowanie o najniższych cenach z ostatnich 30 dni (a to na pewno będą chcieli znać potencjalni kupujący), jak też o tym, czy opinie w sklepie internetowym są weryfikowane.
2. Czy masz sprawdzone sposoby płatności i wysyłki w Comarch e-Sklep?
Drugim ważnym obszarem do sprawdzenia są tematy finansowe. Comarch e-Sklep umożliwia integrację z wieloma operatorami płatności oraz obsługę przelewów tradycyjnych. Tu należy przede wszystkim sprawdzić czy dany kanał jest aktywny i obsługuje wymagane zgody. W sytuacji, kiedy w sklepie realizowana jest procedura VAT OSS należy dokładnie sprawdzić stawki VAT dla poszczególnych krajów.
Niemniej ważne są sposoby i koszty dostawy. Jeśli towary mają prawidłowo podane wymiary i wagę, system automatycznie wyłączy sposoby nadania, dla których przesyłka nie spełnia wymogów gabarytowych. Dobrym pomysłem jest aktualizacja cennika wysyłki – koszt dostawy jest często kluczowym argumentem za dokonaniem zakupu w danym sklepie.
Szczególnie ważne jest sprawdzenie, czy konkretny towar spełnia warunki świadczenia usługi poszczególnych przewoźników.
Przykład: na przesyłanie żywych roślin – ze względu na konieczność zapewnienia odpowiednich warunków – pozwalają regulaminy tyko niektórych kurierów. Aby wykluczyć tą kategorię z dostawy, na przykład do Paczkomatu, w panelu administracyjnym w menu Ustawienia / Płatności i dostawy wybierz zakładkę Dostawy, następnie kafelek z rodzajem dostawy i zakładkę Kategorie wykluczone. Jeśli chcesz wykluczyć tylko pojedyncze towary wybierz zamiast tego zakładkę Towary wykluczone. Tu dodasz właściwe kategorie lub towary.
3. Czy masz ustawione rabaty i kupony?
W Comarch e-Sklep możesz ustawić trzy rodzaje rabatów: kupon procentowy, darmową dostawę i kupon wartościowy, przy czym to te dwa pierwsze stanowią według uczestników badań największa zachętę do zakupów.
Kupony mogą być przyznane wszystkim klientom, bez względu na to, czy są zarejestrowani w sklepie, czy nie (najlepiej sprawdzają się, gdy kod rabatowy został udostępniony poza sklepem, np. w ulotce czy w ramach współpracy z influencerem), zalogowanym klientom, nowym subskrybentom lub tylko wybranym osobom zapisanym do newsletteru. Dodatkowe parametry jakie możesz ustawić to:
- limit użyć (całkowita liczba użyć dla wszystkich uprawnionych klientów),
- limit czasowy (od dnia do dnia),
- minimalną wartość zamówienia,
- zawężenie do konkretnej kategorii,
- region, w którym obowiązuje rabat.
Informacje o rabatach możesz wysłać subskrybentom bezpośrednio z panelu sklepu lub też umieścić jego kod w materiałach promocyjnych i mediach społecznościowych.
4. Czy informacje o promocjach dotarły do klientów?
Kampanie promocyjne to bardzo szeroki temat, dlatego skupimy się na działaniach, które możesz przeprowadzić z poziomu e-Sklepu.
Bannery i pop-upy
Najprostszym z nich jest wymiana bannerów informacyjnych. Dobrze zaprojektowana grafika przyciąga wzrok i skupia uwagę na najważniejszych informacjach. W zaktualizowanym szablonie Topaz oraz One Page poza centralnym pop-upem pojawiły się też nowe wersje bannerów - sprawdź jaki najbardziej pasuje do Twojego stylu.
Ustawienia bannerów znajdziesz w zakładce Ustawienia/Wygląd Sklepu/Bannery
Niestety działa to tylko na odbiorców, którzy odwiedzają sklep.
Newsletter
Żeby dotrzeć do klientów, którzy na stronie pojawiają się sporadycznie, możesz poinformować o promocjach w newsletterze, czy też opublikować recenzję lub porównanie, żeby ściągnąć klientów poprzez swój blog. Treści do obu tych kanałów dodasz w panelu administracyjnym w zakładce e-Marketing.
5. Czy SEO działa poprawnie i nowi klienci będą w stanie znaleźć Twój e-Sklep?
W panelu Comarch e-Sklep znajdziesz też zakładkę Pozycjonowanie, a niej wiele opcji dzięki którym Twój sklep łatwiej będzie znaleźć w wyszukiwarce. Pamiętaj, że optymalizacja pod katem wyszukiwania to proces ciągły i niektóre tytuły czy opisy mogą wymagać aktualizacji. O tym jak dopracować SEO w Comarch e-Sklep pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów - jeśli nie wiesz od czego zacząć - zacznij tam.
6. Czy wszystkie informacje w sklepie są poprawne?
Sprawdź tytuły i opisy towarów także pod kątem literówek, bo o ile wyszukiwarki w przeglądarce sugerują poprawną nazwę jeśli wpiszesz ją z błędem, to niestety nie pokazują wyników z niepoprawnie podanymi nazwami. Nie zapomnij o zdjęciach - ich brak lub słaba jakość to gwarancja czarnopiatkowej porażki.
Pełne i poprawne opisy nie tylko pomogą Twoim towarom trafić do wyników wyszukiwarki, ale też pomogą rozwiać wątpliwości kupujących oraz ograniczyć liczbę zwrotów i reklamacji
7. Czy jesteś w stanie sprawnie obsługiwać klientów?
Zwiększony ruch w sklepie internetowym to często także większa ilość wiadomości od klientów. Jeśli używasz wyłącznie komunikacji mailowej - sprawdź czy nie masz przeładowanej skrzynki i częściej sprawdzaj wiadomości, jeśli natomiast korzystasz integracji z Live Chat lub z zewnętrznych wtyczek pamiętaj, że jest to kanał w którym klienci wymagają ekspresowej odpowiedzi. Jeśli zauważysz wzmożony ruch - rozważ oddelegowanie dodatkowej osoby wyłącznie do kontaktów z klientami.
Tym zamykamy listę wskazówek. Czy napisaliśmy o wszystkim? Zdecydowanie nie. Nie wspomnieliśmy o kampaniach w sieciach reklamowych, , kampaniach w socjal mediach, zbieraniu danych do działań remarketingowych… ale to już część Twojej własnej strategii. Powodzenia!
Nie masz jeszcze Comarch e-Sklep?