Nowości i zmiany w Comarch e-Sklep wprowadzone w wersji 1.09.2025
wrz 05, 2025Najważniejsze zmiany nowej wersji to ułatwienia w korzystaniu z PIM, poprawki wynikające z przepisów: możliwość oznaczenia treści generowanych przez AI (AI Act) i seryjne dodawanie informacji o bezpieczeństwie produktu (GPSR) oraz poprawiające funkcjonalność szablonów Rubin i Topaz.
PIM (Product Information Management) – opcje filtrowania na liście towarów
Bardzo przydatną nowością wprowadzoną w tej wersji Comarch e-Sklep jest rozbudowana możliwość filtrowania towarów. Teraz możliwe jest wyświetlanie towarów po danych handlowych (stan magazynowy, zakres cen, liczba sprzedanych sztuk), a także po ustawionych w sklepie atrybutach takich jak marka, producent, czy kategoriach produktowych.
Dodatkowym ułatwieniem w pracy z opisami produktów jest nowy filtr “Brakujące dane”. Pozwala on szybko zidentyfikować towary, którym brakuje:
- zdjęć,
- opisów,
- kodów EAN,
- marki lub producenta,
- danych SEO (meta tytuł, meta opis).
Filtr przyda się szczególnie tym użytkownikom, którzy uzupełniają dane z poziomu panelu e-Sklepu, a nie w Comarch ERP. Przy okazji jest to też duże ułatwienie w diagnozach prowadzonych przez partnerów wdrożeniowych.
Chociaż Comarch chwali się tym, że system automatycznie zapamiętuje ostatnie ustawienia filtrów, to przy pracy na wielu sklepach trzeba mieć na uwadze, że filtry także przy przełączaniu między nimi nie czyszczą się (ostatni filtr ustawiony w sklepie A będzie też aktywny przy uruchomieniu sklepu B, nie zwróci to błędu tylko informację, że nie znaleziono towarów spełniających kryteria filtrowania).
Oznaczanie treści AI w Comarch e-Sklep
Akt o usługach cyfrowych wymaga, aby treści generowane przez sztuczną inteligencję były w czytelny sposób oznaczone. W związku z tym przy edycji opisu towaru i opisu kategorii pojawił się checkbox, którego zaznaczenie powoduje dodanie pod treścią główną informacji, że została ona wygenerowana przez AI.
Co więcej zaznacza się on automatycznie w momencie, gdy skorzystamy z funkcji Generatora opisu AI.
Jeśli tekst został przez nas zweryfikowany, co zawsze powinniśmy robić pracując z treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję, a także zmodyfikowany, checkbox możemy odznaczyć.
Zwracamy też uwagę, że w sekcji polecanych produktów, jeśli korzystamy z opcji rekomendacji AI, także pojawi się informacja, że zostały one wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji. Tej informacji nie można ukryć.
Treści generowane przez AI importowane z ERP
Jeżeli opisy są tworzone w zewnętrznym generatorze AI i dodawane do towaru po stronie systemu ERP, a nie w panelu sklepu, to nie ma tam możliwości stosownego oznaczenia treści AI. Nie da się też zaznaczyć wspomnianego wyżej checkboxa po wyeksportowaniu opisu do e-Sklepu. Systemowe oznaczanie treści jest możliwe tylko w tych sklepach, które przełączyły się na dodawanie opisów po stronie panelu e-Sklep.
Rozwiązaniem może tu być ręczne dodanie informacji o generowaniu treści AI wprost do opisu produktu w ERP lub wcześniejsze rozszerzenie prompta o polecenie dodania tej informacji.
Problem przy masowym “imporcie danych SEO”
Przy korzystaniu z funkcji masowego „importu danych SEO” nie przewidziano kolumny na oznaczenie towarów, które powinny być oznaczone jako generowane przez AI. Nie ma również opcji seryjnej do włączenia tego parametru na wybranych towarach na liście towarów ani możliwości wyfiltrowania takich towarów. Po imporcie trzeba każdy z nich odnaleźć i pojedynczo edytować.
Optymalizacje w szablonach Rubin i Topaz
Poprawa procesu zakupowego w szablonie Topaz
Mając świadomość, że nawet pozornie błaha niedogodność potrafi sprawić, że klient zrezygnuje z zakupów i porzuci koszyk, Comarch poprawił optymalizację czterostopniowego koszyka pod kątem urządzeń mobilnych między innymi dodając pływające przyciski ułatwiające przechodzenie między etapami finalizacji zakupów.
Uporządkowana została także sekcja płatności i metod dostawy, która powinna zwiększyć transparentność procesu.
Warianty graficzne w szablonie Rubin
Wrześniowa aktualizacja Comarch e-Sklep wyposażyła szablon Rubin w graficzną prezentację wariantów towarów, którą mogliśmy już wcześniej poznać w szablonie Topaz. Warianty towarowe mogą być prezentowane zarówno na liście towarów jak i na stronie szczegółów produktu w jednej z trzech opcji:
- warianty ze zdjęciem (prezentowane są miniatury zdjęć różnych wariantów towaru)
- warianty z kolorami (warianty kolorystyczne reprezentowane są przez znaczniki w odpowiednim kolorze)
- warianty z tekstem (poszczególne warianty reprezentują kafelki z tekstem, np. rozmiar)
Inne zmiany w Comarch e-Sklep z 1.09.2025
- Integracja z EmpikPlace. Pojawiła się nowa zakładka w Dzienniku zdarzeń dedykowana temu serwisowi, która zbiera wszystkie zdarzenia dotyczące ofert i zamówień w jednym miejscu. Dodatkowo na liście ofert dodany został filtr „Wystawiony (tak/nie)” pozwalający szybko zlokalizować oferty nieopublikowane w serwisie EmpikPlace.
- Seryjne dodawanie informacji o bezpieczeństwie dla aukcji Allegro. Funkcja ta pozwala łatwiej dostosować się do wymogów rozporządzenia GPSR i szybciej uzupełniać dane i załączniki (instrukcje, deklaracje) dla wielu ofert na raz. Jest ona dostępna z belki operacji grupowych na liście aukcji Allegro.
- Dostosowanie programu lojalnościowego. Pojawiła się możliwość dostosowania czasu trwania programu (bezterminowo lub w konkretnie określonych ramach czasowych). Dzięki nowym inteligentnym funkcjom programy zaplanowane na konkretne daty włączają się i wyłączają automatycznie, a aktywacja nowego programu z nieograniczonym czasem trwania dezaktywuje poprzedni program. Dowolną ilość programów ograniczonych czasowo można teraz planować z wyprzedzeniem.
Podpowiedź: można zawczasu przygotować również grafikę do banera na stronie głównej, informującą o obowiązującym kuponie z linkiem do warunków promocji, i na niej również ustawić daty pokazywania się zgodnie z datą promocji, żeby nie musieć tego pilnować i „ręcznie” włączać oraz wyłączać.
- Kupony rabatowe dla dostaw. Zostały dodane zniżki na wybrane sposoby dostawy pozwalające na promowanie preferowanej formy dostawy. Do dyspozycji jest obniżka wartościowa, procentowa lub dostawa darmowa. Kupon działa również gdy towar ma ustalony „stały koszt dostawy”.
W szablonie Rubin kod kuponu wprowadza się w pierwszym etapie realizacji zamówienia, w którym dostawa jest domyślnie wybrana. W przypadku utworzenia kuponu dedykowanego innej formie dostawy niż ta domyślna, użytkownikowi nie zmieni się prezentowany w podsumowaniu koszt dostawy, co może wzbudzać konsternację, dlatego warto w tej sytuacji jako domyślną dostawę w sklepie ustawiać tę, przy której obowiązuje promocja.
Szablon Rubin - kupon dostawy na ekranie Koszyka Ponieważ w szablonie Rubin kupony na dostawę wprowadzane są w tym samym miejscu gdzie pozostałe kupony promocyjne (na początku procesu), w przypadku udostępnienia w e-Sklepie wielu kuponów na dostawę, użytkownik zmuszony jest cofać się do pierwszego etapu koszyka, jeśli zdecyduje się skorzystać z innego kodu niż wcześniej wprowadził (bo nie znał kosztów pozostałych dostaw). Tego problemu nie ma w szablonach B2C z podstawową wersją strony z koszykiem na której pole na kod kuponu prezentowany jest obok pełnych informacji o dostawcach.
- Nowy raport kondycji e-Sklep: Towary. Nowy raport pokazuje jaki procent towarów spełnia wymogi kompletności i pozwala monitorować jakość prezentacji produktów.
Przycisk „popraw” pod raportem prowadzi do listy towarów – nie jest ona jednak wyfiltrowana. Trzeba ręcznie skorzystać z nowych filtrów umożliwiających filtrowanie towarów po brakujących danych opisowych.